fbpx

FORMA • KOLOR • KOSTIUM ZOFIA DE INES

4 maja 2020
1 418 Wyświetleń

W ramach IV Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” Centrum Spotkania Kultur w Lublinie przeniosło się do innej epoki, a to za sprawą wystawy polskiej scenografki i kostiumografki Zofii de Ines. Nie bez powodu ekspozycja nosi tytuł „Forma • Kolor • Kostium”, gdyż są to wiodące motywy przewodnie dorobku artystki. Prace pochodzą ze zbiorów teatralnych z całej Polski. Celem prezentacji jest ukazanie najbardziej interesujących realizacji kostiumograficznych, będących jednocześnie odzwierciedleniem istoty tworzenia tych form w odbiorze spektaklu przez widza i dostrzeżenia ich kunsztu. Wśród nich znalazły się zarówno szkice projektów zrealizowanych przez autorkę, jak i projekcje multimedialne. 

Zofia de Ines to urodzona w 1948 roku w Rybniku wybitna polska scenografka, autorka ponad dwustu projektów scenografii i kostiumów dla teatru dramatycznego, opery, baletu, pantomimy, telewizji i filmu. Jest absolwentką Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej oraz Studium Scenografii w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Debiutowała w 1975 roku, przygotowując kostiumy do „Białego małżeństwa” Tadeusza Różewicza – w reżyserii Kazimierza Brauna we wrocławskim Teatrze Współczesnym. Ważne dla jej artystycznego rozwoju stały się twórcze spotkania z takimi reżyserami, jak Kazimierz Braun, Krzysztof Babicki, Adam Hanuszkiewicz, Jerzy Jarocki, Maciej Prus czy Krzysztof Zaleski. Na scenach dramatycznych projektowała scenografię do bardzo różnorodnego repertuaru: od Williama Szekspira po Jeana Geneta i Tadeusza Różewicza, jednak szczególnie ceniono jej kostiumy do sztuk klasycznych Fredry, Moliera czy Kleista. Ważną próbą jej wyobraźni i umiejętności była współpraca z twórcą polskiego teatru pantomimy Henrykiem Tomaszewskim oraz z Polskim Teatrem Tańca Ewy Wycichowskiej, gdzie eksperymentowała z kostiumem eksponującym ciało aktora w ruchu.

Nic więc dziwnego, że artystka znakomicie odnajduje się na scenach teatru, tańca i opery, w czym pomaga jej duża dyscypliną w myśleniu o przestrzeni wzbogacona oryginalnymi pomysłami. Szczególnie jest to widoczne w projektach kobiecych strojów, które często zaskakują śmiałością i erotyczną symboliką. Różnorodność stylów, którą posługuje się Zofia de Ines, to zarazem kostiumy „z epoki” oraz te zawierające w swojej formie futurystyczne akcenty. Indywidualne wystawy jej projektów scenograficznych prezentowane były m.in. we Francji, Niemczech, Danii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i USA.

Wystawę można oglądać do 22 marca w Galerii Wystaw Czasowych CSK. (pat)

Foto Marcin Pietrusza

Zostaw komentarz