WAŻNE
Przeciwko inwazji Turcji w Syrii (Październik 14, 2019 8:37 am)
Koniec sezonu – owce do domu (Październik 11, 2019 2:25 pm)
75. lat Państwowego Muzeum na Majdanku (Październik 11, 2019 12:31 pm)
Stulecie praw wyborczych dla Polek (Październik 11, 2019 12:17 pm)

Ładowanie Wydarzenia

« All Wydarzenia

  • To event minęło.

Koncert Symfoniczny

Marzec 22 @ 19:00

Koncert symfoniczny

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Piotr Sałajczyk – fortepian
Przemysław Neumann – dyrygent

Program:
Modest Musorgski – Obrazki z wystawy
Krzysztof Meyer – Koncert fortepianowy op. 46

Wieczór fortepianowy w Filharmonii Lubelskiej !
22 marca (g. 19.00) w Filharmonii Lubelskiej odbędzie się koncert wybitnego pianisty, solisty i kameralisty, autora wielu cenionych nagrań płytowych z muzyką fortepianową – Piotra Sałajczyka. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej poprowadzi Przemysław Neumann. W programie koncertu znajdą się miniatury fortepianowe Modesta Musorgskiego ujęte w cykl „Obrazki z wystawy” oraz oryginalny i groteskowy Koncert fortepianowy op. 46 Krzysztofa Meyera.
„Obrazki z wystawy” Modesta Musorgskiego (1839-1881) to cykl miniatur fortepianowych, w których kompozytor odzwierciedla wrażenia,  jakie wywarła na nim pośmiertna wystawa akwarel i rysunków bliskiego przyjaciela Wiktora Hartmanna. Refleksja nad dziełami bliskiej osoby wywołała gwałtowną siłę twórczą, o której sam kompozytor napisał: „Dźwięki i myśli przylatują do mnie jak pieczone gołąbki.”. Miniatury, których tytuły są tożsame z tytułami malarskich pierwowzorów przeplata Promenada – miniatura-łącznik powracająca wielokrotnie, obrazująca samego Musorgskiego niespokojnie przechadzającego się od obrazu do obrazu, którego nękają to zaduma, to zachwyt, to znów melancholia, czy niezdecydowanie. Do opisanych muzycznie obrazów należą:
Gnom – ilustracja baśniowej kreatury, ohydę i karłowatość którą obrazuje ciągle zmieniające się tempo, nagłe kończenie i gwałtowne rozpoczynanie krótkich fraz muzycznych, czy częste sforzato.
Stary zamek – pieśń trubadura u podnóża starego zamku. Smutny, miłosny w trójdzielnej pulsacji z ostinatowym basem.
Tuileries – mrowie dzieci bawiących i kłócących się w paryskim parku.
Bydło – wóz zaprzęgnięty w woły przemierza drogę. Słychać ludową melodię.
Taniec kurcząt w skorupkach – szkic muzyczny do projektu kostiumów Hartmanna do baletu Trilby, scherzino.
Samuel Goldenberg i Szmul (Polscy Żydzi, jeden bogaty, drugi biedny) – dwie skontrastowane melodie, spokojna i żywa, zachowawcza i „nadskakująca”, Goldenberg i Szmul.
Rynek w Limoges – kłótnia przekupek na rynku.
Katakumby – obraz Hartmanna zwiedzającego katakumby.
Chatka na kurzej stopie – demoniczne scherzo przedstawiające fantastyczne domostwo Baby Jagi.
Wielka Brama w Kijowie – obraz muzyczny na podstawie architektonicznego projektu Hartmanna.
Krzysztof Meyer, uczeń między innymi Nadii Boulanger, Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej awangardy muzycznej XX wieku. W wieku 22 lat debiutował na „Warszawskiej Jesieni” I Kwartetem smyczkowym jako najmłodszy kompozytor w historii festiwalu. W swojej twórczości nawiązuje między innymi do sonoryzmu. Tego wieczoru zabrzmi żwawy, miejscami groteskowy Koncert fortepianowy op. 46. (Filharmonia lubelska)

Szczegóły

Data:
Marzec 22
Czas:
19:00

Miejsce

Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie