Zbiory sztuki KUL, nie udostępniane na co dzień szerokiej publiczności, dzięki kolejnym wystawom i pokazom zaczynają wchodzić do naukowego obiegu. Jakość posiadanych przez Uniwersytet muzealiów wzbudza uznanie licznych specjalistów w kraju i zagranicą. Najdobitniej świadczy o tym to, że dwa niderlandzkie obrazy tablicowe – “Ecce Homo – Oto Człowiek” naśladowcy Juana de Flandes z około 1574 r. oraz “Wysokogórski pejzaż z Lotem i jego córkami” pędzla znakomitego manierysty flamandzkiego Martena van Valckenborcha z pocz. XVII w., znalazły się w internetowej bazie Niderlandzkiego Instytutu Historii Sztuki w Hadze (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie in Den Haag). Oba obrazy uwzględnione też będą w międzynarodowym projekcie Gerson Digital, którego celem jest stworzenie pełnej dokumentacji najcenniejszych dzieł mistrzów niderlandzkich w poszczególnych krajach. Obraz “Ecce Homo” można obecnie podziwiać na wystawie zbiorów sztuki KUL: “Ex Thesauro Universitatis – Ze Skarbca Uniwersytetu” w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie (wystawa będzie czynna do 31 sierpnia 2014 r.). To znakomite dzieło przeszło niedawno konserwację, która była możliwa dzięki współpracy KUL z Wydziałem Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuki Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Opiekę nad zbiorami sprawuje mgr Krzysztof Przylicki z Instytutu Historii Sztuki KUL.
Na zdjęciu: Ecce Homo, około 1574 r., tempera na desce dębowej, autorstwa południowo niderlandzkiego naśladowcy Juana de Flandes (1460-1519)
Katarzyna Bojko