Kto z młodszych pokoleń kojarzy takie terminy jak École de Paris, formizm czy kubizm? A przecież nowe kierunki w sztuce i Paryż z pierwszej połowy XX wieku to również doświadczenia wielu polskich malarzy, których obrazy możemy oglądać na wystawie „Kolorowe międzywojnie” na Zamku Lubelskim. Płótna są własnością anonimowego kolekcjonera. Wśród nich znajdują się obrazy takich malarzy, jak Eugeniusz Eibisch, Mojżesz/Maurycy Kisling, Henryk Gotlib, Tadeusz Makowski, Zbigniew Pronaszko, Tymon Niesiołowski i wielu innych, których twórczość ukształtowała pojęcie polskiego koloryzmu w okresie dwudziestolecia międzywojennego. To szczególny czas w polskiej sztuce, napawający się radością, kolorem, eksperymentowaniem z formą i fakturą i zerwaniem z nurtem patriotycznym. Nowe państwo w II RP i nowoczesna sztuka. Lekcja obowiązkowa. Dla młodzieży szkolnej z zakresu historii sztuki i dla słuchaczy wydziałów artystycznych z kompozycji i koloru. Wystawę można oglądać do 23 sierpnia. (maz)
Foto Piotr Maciuk