fbpx

14. LUBELSKI FESTIWAL FILMOWY

17 listopada 2020
552 Wyświetleń

Lubelski Festiwal Filmowy odbędzie się po raz 14. w dniach 23-28.11.2020 w formule online. Organizatorzy dokładają wszelkich starań, by odtworzyć w sieci wyjątkową atmosferę, która przez lata towarzyszyła wydarzeniu. Poza projekcjami online w czasie rzeczywistym nie zabraknie spotkań z autorami, paneli dyskusyjnych, warsztatów i innych atrakcji. Widzowie mogą wziąć udział we wszystkich wydarzeniach bezpłatnie.

W programie LFF-u znalazło się ponad 120 krótko- i pełnometrażowych filmów z całego świata, które zostaną zaprezentowane w blokach konkursowych i tematycznych. Wśród nich znajdą się fabuły, dokumenty, animacje i filmy eksperymentalne.

W konkursie Fokus: Pełny Metraż weźmie udział 6 filmów, z czego 4 produkcje LFF zaprezentuje jako pierwszy festiwal w Polsce. Wszystkie łączy wątek transformacji, przełomowych wydarzeń, które zmieniają życie bohaterów. Polskę reprezentuje dwóch debiutantów: Bartosz Kruhlik z nagrodzoną na festiwalu w Gdyni Supernovą i Piotr Adamski z nagrodzonym na festiwalu w Koszalinie Easternem. Polską premierę będzie miał Obywatel senior Cypryjczyka Marinosa Kartikkisa. To poruszająca historia starszego mężczyzny, który spędza noce w ambulatorium, ponieważ boi się spać sam w domu. Na festiwal powraca Jānis Ābele ze swoim nowym filmem Jełgawa 94’, w którym portretuje zafascynowanych grungem nastolatków dorastających w epoce przemian ustrojowych. Łotewska produkcja zdobyła już 4 nagrody na festiwalu w Rydze. D2: Pociągiem na koniec świata czeskiego reżysera Petera Babjca zabierze widzów w niezwykłą podróż do Władywostoku, a rosyjski film Etiuda #2 Andrieja Burmistrowa opowie historię wychowanego w sierocińcu Saszy, dla którego ucieczką od brutalnego świata staje się muzyka.

Lubelski Festiwal Filmowy będzie również świętem krótkiego metrażu. O statuetki Złotego Mrówkojada powalczy w 7 konkursach 50 filmów!

W konkursie Fokus: Animacja wezmą udział zarówno młodzi twórcy, jak Natalia Spychała z Marbles, jak i doświadczeni reżyserzy (Piotr Dumała z Ostatnią wieczerzą). Pojawi się również m.in. premierowa produkcja My Galactic Twin Galaction znanego lubelskiej publiczności Saszy Svirskiego .

Tegoroczny konkurs Fokus: Dokument obrazuje skalę zróżnicowania podejścia do realizacji tego rodzaju kina. Paweł Dyllus w Dziworze przedstawia sylwetkę wybitnego fotografa i autora zdjęć filmowych Bogdana Dziworskiego, Słowaczka Lucia Kašová w Betonowych czasach opowiada o Bratysławie w konwencji found footage, a Anne van Campenhout w Grze wstępnej obserwuje holenderskich nastolatków na lekcjach wychowania seksualnego. Pojawi się również lokalny akcent, Jan Borowiec w Szklanych negatywach wyrusza do Izraela, by rozwiązać zagadkę autorstwa przedwojennych negatywów odnalezionych na jednym z lubelskich strychów.

Swój konkurs mają również filmy dla dzieci, w którym znalazła się nagrodzona na festiwalu w Annecy animacja Clémence Madeleine Perdrillat i Nathaniela H’Limiego Moje życie w Wersalu. To kolejna polska premiera na Lubelskim Festiwalu Filmowym. Nie zabraknie ich w konkursach aktorskich filmów fabularnych.

W konkursie Fokus: Emocje biorą udział dramaty silnie oddziałujące na odbiorcę. Jednym z nich jest reżyserski debiut Mathilde Profit Pierwsze pożegnania, autorki pracującej m.in. przy Holy Motors Leosa Caraxa. Wyjątkowy jest również macedoński film Naklejka Georgija M. Unkovskiego, który swoją światową premierę miał na festiwalu w Sundance.

Konkurs Fokus: Pomysł dostarczy widzom wielu zaskoczeń. Wystarczy powiedzieć, że wśród konkursowych produkcji są musical o drogowym pachołku (Pachołek Sébastiena Augera) i komedia Filmy z epoki smogu z udziałem m.in. Andrzeja Seweryna i Danuty Stenki, wyreżyserowana przez Michała Zadarę i Barbarę Wysocką.

Konkurs Fokus: Temat skupia się na produkcjach opowiadających o aktualnych problemach społecznych mieszkańców różnych stron świata. Prezentowana na festiwalu w Cannes Anna Dekela Berensona opowiada o amerykańskich wycieczkach na Ukrainę w celu znalezienia żony, a brawurowo zrealizowany film Pchły Marca Lahore’a przedstawia procedurę pomocy bezdomnym mieszkającym na paryskich ulicach. A to tylko dwa z dziewięciu intrygujących tematów.

Dla miłośników kina poszukującego nowej formy przygotowano konkurs Fokus: Eksperyment. Znajdzie się tu m.in. nagrodzony na festiwalu w Cannes wietnamski film Bądź czujny i gotowy Phama Thien Ana i nie pokazywana dotąd w Polsce Inwazja Dantego Rustava z Uzbekistanu.

O tym, kto w tym roku otrzyma statuetki Złotego Mrówkojada zadecyduje jury w składzie: Katarzyna Borowiecka (znana do niedawna z radiowej Trójki, a obecnie autorka POPcastu) oraz Agnieszka Pisarek i Dawid Adamek (autorzy najpopularniejszego w Polsce kanału dyskusyjnego poświęconego filmom Sfilmowani).

Konkursy to nie wszystko, co oferuje LFF. W programie znajdą się pokazy tematyczne krótkich metraży, w tym autorskie cykle Świat w offie Andrzeja Rusina, Zoom na emigrację Macieja Misztala i Off science fiction Agnieszki Bąk. W ramach cyklu Polskie Legendy, przybliżającego sylwetki wybitnych polskich filmowców, widzowie zobaczą przedwojennego Dybuka Michała Wyszyńskiego oraz film dokumentalny Książe i Dybuk Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego. We współpracy z Narodowym Centrum Kultury Filmowej zaprezentowana zostanie zrekonstruowana wersja jednego z pierwszych polskich filmów Powrotu birbanta Kazimierza Prószyńskiego.

Nie zabraknie wydarzeń towarzyszących. Marcin Maron zaprasza na warsztaty języka filmu, Łukasz Jasina opowie, jak mówić o kinie w nowoczesny sposób, a Justyna Czarnota poprowadzi warsztaty dla rodzin. O zmianie podejścia do historii w sztuce porozmawiają z trakcie webinarium moderowanego przez Radosława Bombę przedstawiciele świata mediów. O perspektywach festiwali filmowym będą dyskutowali organizatorzy tworzący sieć Film Festivals Constellation. Wyjątkowy koncert online zagra Czuła Obserwacja, a na amatorów wyzwań czeka Filmowy Pub Quiz.

Aktualnych informacji i szczegółowego programu festiwalu należy szukać na stronie internetowej lff.lublin.pl oraz w mediach społecznościowych LFF-u (Facebook i Instagram).

Źródło: Centrum Kultury w Lublinie

Zostaw komentarz