To projekt skierowany do dzieci (maksymalnie czterdziestu uczestników) w wieku 8-12 lat, które przeżyją kilkumiesięczną przygodę muzyczną i rozwiną przy tym własną indywidualną wrażliwość muzyczną, zdobędą podstawową wiedzę z zakresu wiedzy o muzyce, poznają instrumenty wchodzące w skład orkiestry Teatru Muzycznego w Lublinie, spotkają ciekawe osobowości z lubelskiego i polskiego świata muzyki. Korzystając z darmowych, powszechnie dostępnych aplikacji na urządzenia mobilne postawią pierwsze kroki na drodze do kompozycji – tytułowej generacji muzycznej. W trakcie wakacji kontynuacją projektu będzie intensywny obóz muzyczny, który odbędzie się w Bieszczadach w pierwszej połowie wakacji. Weźmie w nim udział maksymalnie 40 uczestników, którzy pod okiem instruktorów będą rozwijać własne kompozycje muzyczne, ale również wspólnie wybiorą 3 utwory, które będą podstawą do stworzenia teledysków. Koncert finałowy, na który złożą się kompozycje stworzone w trakcie projektu oraz premiera teledysków stworzonych w czasie wakacji, odbędzie się 8 września 2019 na otwarcie Sezonu 2019/2020 w Teatrze Muzycznym w Lublinie.
W ramach projektu zostanie również stworzona otwarta, wielopokoleniowa grupa skupiona na pracy eksperymentalnej z instrumentem kalimba, której celem będzie integracja, rozwój umiejętności współpracy, treningu wrażliwości i spotkania z drugim człowiekiem we wspólnej muzyce płynącej z kalimby. Liderem tej części jest Daniel Moński, któremu kalimby towarzyszą od ponad 10 lat – najpierw jako dziwna pamiątka z podróży, potem jako instrument wykorzystywany na scenie, a ostatnio również jako dzieło rąk własnych za sprawą pracowni instrumentów afrykańskich – Qubara.
Kalimba (znana też jako zanza, mbira, canca, insimbi) – jest to instrument muzyczny należący do grupy idiofonów szarpanych. Bardzo prosty w budowie i technice gry instrument perkusyjno-melodyczny, który dzięki swojemu delikatnemu brzmieniu działa pozytywnie zarówno na słuchającego jak i grającego. Znany głównie z Afryki, ale spotykany również w innych częściach świata. Kalimby to potężne narzędzie wykorzystywane podczas ceremonii Bira w Zimbabwe. Gra na kalimbie pozawala na bardzo łatwe wejście w dialog muzyczny z pozostałymi grającymi. To wspólne, zbiorowe intuicyjne dialogowanie powoduje, że każdy z uczestników pełni tak samo ważną role, każdy tworzy mały element większej układanki muzycznej.
Pomysłodawcy projektu:
1. GABRIEL MENET- Od lat 90-tych związany z Teatrem Dramatyczny im. J. Osterwy w Lublinie. Po raz pierwszy brał udział jako muzyk w spektaklu „Lwów semper fidelis” w reż. A. Rozhina. Premiera miała miejsce w 1990 roku. W 1992 roku wyjechał do Francji, gdzie pracował jak szef orkiestry w Cierqu Gruss, znanym i cenionym w Europie cyrku francuskim. Po powrocie do kraju, współpracował w dalszym ciągu z lubelskim Teatrem, a także Telewizją, dla której zrealizowane zostały jedne z pierwszych „talk show” w Polsce z udziałem między innymi Bohdana Łazuki, Przemysława Babiarza i innych. W roku 1995 brał udział w jednej w pierwszych w Polsce dużych realizacji musicalowych nota bene, w Radomiu. „Józef i cudowny płaszcz i technikolorze” A.L. Webera w reżyserii W. Kępczyńskiego.
Rok 2005 to pobyt w USA, gdzie pracował jako pianista dla kompanii „Carnival Cruiseline” na wycieczkowym liniowcu, gdzie grał w „show band” pod dyrekcją Jima Hansona. Lata późniejsze to głównie współpraca z Teatrami w całej Polsce. Komponowanie muzyki do przedstawień teatralnych w Bielsku Białej, Gdańsku, Warszawie oraz Lublinie. Współpraca z takimi reżyserami jak Adam Opatowicz, Witold Mazurkiewicz, Lech Chojnacki czy Ewa Konstancja Bułhak. W 2016 roku skomponował muzykę i zagrał ze swoim zespołem na gali 70- cio lecia warszawskiego teatru „Guliwer”. W tym samym roku założył i pozostaje do chwili obecnej kierownikiem muzycznym „Lublin Street Band” – fuknowo – jazzowej formacji, która występowała na prezentacji ESK we Wrocławiu, na Festiwalu „Legendy miejskie” w Lublinie, a ostatnio z wielkim powodzeniem grupa zagrała koncert na organizowanym przez Centrum Kultury w Lublinie oraz władze miasta, sylwestrze miejskim. Autor muzyki na ceremonie otwarcia mistrzostw europy w piłce nożnej UEFA U-21 w czerwcu 2017 roku.
2. DANIEL MOŃSKI – z muzyką związany od ponad 15 lat. Wielokrotnie podróżował na Wschód zdobywając teoretyczną i praktyczną wiedzę muzyczną. Muzyk kolektywów Masala SoundSystem, Trifonidis Roots Trio oraz MundoMono, w których gra na instrumentach perkusyjnych [darabuka, daf, bendir, cajon, tabla, dhol], kalimbach, instrumentach elektronicznych oraz śpiewa alikwotowo [kargyra, hoomey, sygyt]. Kompozytor i współkompozytor muzyki teatralnej, m.in. do spektakli Pawła Passiniego [Wszystkie rodzaje śmierci; Yerma; Artaud – Sobowtór i jego teatr; Wanda, Kryjówka, Matki, Zaginiony chłopiec], Zbigniewa Kowalskiego [Z diariusza prywatnego, Bóg Fejs], Filiz Ozcan [Cutting coast, Rusalka, A Midsummer Night’s Dream, 2012, Newcastle-under-Lyme, Wielka Brytania]. Współpracował m.in. z zespołami Yerba Mater, Ogrody Alamut, Maćko Korba, Zespół Polski Marii Pomianowskiej oraz z Mamadou Dieuf’em, Denisem Kolokolem, Lenką Lichtenberg, Dimą Gorelikiem, Saskią Bodeke i Peterem Greenawayem [Wielki Wybuch w Centrum Nauki Kopernik], Mittu Sain’em – genialnym dholistą z Pakistanu, Sabri Brothers – legendarnym zespołem qawwali z Pakistanu, z perskim kompozytorem Mahdim Golamy i tureckim gitarzystą Denizem Atalayem – tworząc zespół Alli Turnam.
3. ŁUKASZ WÓJTOWICZ – producent wydarzeń artystycznych i kulturalnych, animator kultury. Producent lubelskich spektakli takich jak “The HIDEOUT/Kryjówka”, “Bieguny”, “Znak Jonasza”, “Pudełko” (wszystkie reż. Paweł Passini), “#enteroretes” (reż. Grzegorz Grecas), “Żywi i Umarli czyli Bandyci w Piekle”, “Stryjeńska. Let’s Dance Zofia” (oba reż. Joanna Lewicka).
Od 2012 roku do chwili obecnej zrealizował ponad 50 projektów międzynarodowych wymian młodzieży uzdolnionej artystycznie oraz szkoleń kadr kultury dla artystów, instruktorów oraz wolontariuszy. Wzięło w nich udział blisko 400 osób z Polski, z czego ok. 300 z samego Lublina. Stale współpracuje z organizacjami i instytucjami kulturalnymi z Oldenburga (Niemcy), Kluż Napoka (Rumunia), Baden (Austria), Aten (Grecja), Benevento, Neapol, Poggio Catino (Włochy). W 2013 została zainicjowana europejska sieć animatorów kultury pn. “Art in (E)Motion” zrzeszająca animatorów z Włoch, Hiszpanii, Rumunii, Grecji i Polski, której był jednym z założycieli. Obecnie, w latach 2017-2020 sieć w odświeżonym składzie realizuje projekt “LovEarth through Arts” –socialartshub.eu, który odbywa się również z udziałem Polski i Lublina.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Projekt “Nowa Generacja Muzyczna” jest realizowany przez Teatr Muzyczny w Lublinie, który uzyskał dofinansowanie ze środków MKiDN w ramach programu “Edukacja Kulturalna 2019”.