fbpx

Koniec sezonu artystycznego w Teatrze Muzycznym w Lublinie

24 czerwca 2019
1 484 Wyświetleń

Premierowe spektakle, odświeżony zespół i nowa energia – tak można określić kończący się właśnie sezon artystyczny pod  kierownictwem nowej dyrektor naczelnej teatru – Kamili Lendzion.

Pierwszą premierę jaką lubelska publiczność miała okazję obejrzeć był koncert sylwestrowy „Czy można w taką noc…zakochać się”. Spektakl okazał się strzałem w dziesiątkę, idealnie wpasował się w atmosferę operetkowego repertuaru i gusta widzów. Od początku grany jest przy pełnej widowni. Kolejną premierą była „Kraina uśmiechu” F. Lehara pod kierownictwem Przemysława Fiugajskiego kierownika artystycznego Teatru,  w reżyserii młodej i utalentowanej reżyser Joanny Lewickiej. Za słusznością wyboru przemawiają pozytywne recenzje i entuzjastyczna reakcja widowni. Natomiast w kwietniu z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca lubelski Teatr Muzyczny zaprosił na premierę widowiska baletowego, pierwszego od 9 lat na scenie tej instytucji. „Czajkowski taniec miłości” w choreografii utalentowanej Zuzanny Dinter dowodzi, że aby obejrzeć dobry balet nie trzeba wyjeżdżać z Lublina. Artystom udało się poruszyć wszystkie zmysły odbiorców. „Czajkowski taniec miłości” to widowisko z dobrze dobraną muzyką, faerią barw kostiumów i emocjami jakimi dysponują tancerze.

Oprócz spektakli premierowych Teatr Muzyczny w Lublinie włączył się działania edukacyjne oraz obchody ważnych rocznic. Pierwszym projektem edukacyjnym od wielu sezonów jest projekt Nowa Generacja Muzyczna. Do uczestniczenia w jego kilkumiesięcznej realizacji zaproszono czterdziestu uczestników w wieku 8-12 lat, którzy przeżyją przygodę muzyczną umożliwiającą rozwinięcie wrażliwości muzycznej, zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu wiedzy o muzyce, poznają instrumenty wchodzące w skład orkiestry Teatru Muzycznego. Będzie to także możliwość spotkania ciekawych osobowości z lubelskiego i polskiego świata muzyki, nauki pisania tekstów piosenek, poznania możliwości tworzenia kompozycji w darmowych aplikacjach dostępnych powszechnie na urządzeniach mobilnych. Ponadto uczestnicy wezmą udział w wakacyjnym obozie muzycznym, poznają podstawy pracy przed kamerą i zasady pracy w profesjonalnym studio nagrań, nagrają teledysk oraz przygotują i wykonają koncert finałowy, który będzie wielkim otwarciem Sezonu 2019/2020 w Teatrze Muzycznym w Lublinie. W ramach projektu zostanie również stworzona wielopokoleniowa grupa skupiona na pracy eksperymentalnej z instrumentem kalimba. Projekt ten powstał dzięki dofinansowaniu ze środków MKiDN z programu Edukacja Kulturalna 2019.

W ofercie dla dzieci i młodzieży w minionym sezonie znalazł się również spektakl familijny „Nie taki Straszny Dwór” – opera w pigułce, który zapoznaje młodzież z tradycjami i  kulturą narodową w bardzo przystępny i atrakcyjny sposób. Dzięki temu Teatr wpisuje się w obchody 200 – setnej rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Teatr Muzyczny w Lublinie wykorzystał okazję do świętowania w szerszym zakresie organizując widowisko plenerowe – „Opera Na Prowincji – Straszny Dwór”. Przedstawienie powstało w koprodukcji z Fundacją im. Wincentego i Franciszka Lesslów oraz Muzeum Zamoyskich w Kozłówce. Efektem tej współpracy są dwa plenerowe spektakle w Puławach i w Kozłówce.

Podsumowując miniony sezon artystyczny nie można zapomnieć o nietuzinkowym przedsięwzięciu jakim był spektakl „Stryjeńska Let’s Dance” w reżyserii Joanny Lewickiej ze znakomitą w roli tytułowej Dorotą Landowską. Spektakl ten to również efekt współpracy Teatru Muzycznego z innym instytucjami kultury takimi jak Filharmonia Lubelska i Centrum Spotkania Kultur.

W podsumowaniu nie może zabraknąć także powołania ART Caffe (mała scena kameralna) – utworzenia dodatkowej przestrzeni na działania artystyczne, miejsca spotkań różnych kultur, przyjaznego seniorom i dzieciom. – Patrząc jak bardzo zmienił się Teatr Muzyczny w tym sezonie można mieć nadzieję a raczej pewność, że kolejny sezon to kolejny skok w rozwoju i poziomie lubelskiej sceny operetkowej. Cieszy nas fakt, że wreszcie i my możemy pochwalić się naszą operetkową, i jak się okazuje nie tylko lubelską sceną, która w niczym nie ustępuje największym scenom muzycznym w Polsce. Brawo Teatr Muzyczny w Lublinie! – podsumowuje Kamila Lendzion, dyrektor naczelna Teatru Muzycznego w Lublinie.

foto Piotr Jaruga

Zostaw komentarz